نوشته وبلاگ

مالیات مشاغل و نحوه محاسبه سال ۱۴۰۱

هر جامعه‌ای برای اداره شدن نیاز به هزینه دارد. بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها از طریق مالیات‌ها تامین می‌شود. به همین دلیل پرداخت آن برای افراد مشمول ضروری و قطعی است. مالیات مشاغل یکی از انواع مالیات‌هاست که بیشتر مربوط به کسبه و صاحبان مشاغل می‌شود. محاسبه و نرخ مالیات بر درآمد مشاغل یکی از چالش‌های صاحبان مشاغل است. با این اوصاف مالیات بر درآمد مشاغل چگونه محاسبه می‌شود؟

به طور کلی همه اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی خاصی را انجام داده و درآمدی را از این طریق کسب می‌کنند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌شوند. پرداخت این نوع مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هنگام تنظیم اظهارنامه باید نهایت دقت را به خرج دهید. در این مطلب به معرفی این مالیات و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

منظور از مالیات مشاغل چیست؟

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در مشاغل خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مالیاتی است که به آنها تعلق می‌گیرد. مالیات شامل قوانین نسبتا پیچیده‌ای است که ما قصد داریم به بیان ساده آنها را مطرح کنیم. به طور کلی مالیات‌ها به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. مالیات‌های مستقیم همانطور که از عنوان آن پیداست، به صورت مستقیم به دارایی‌ها یا درآمدهای شخص تعلق می‌گیرد. مالیات بر دارایی و درآمد ازجمله مهم‌ترین آنها هستند.

مالیات غیرمستقیم معمولا به کالا و خدمات تعلق گرفته و مصرف‌کننده آن را پرداخت می‌کند. ازجمله مالیات‌های غیرمستقیم، می‌توان به مالیات واردات و ارزش افزوده اشاره کرد.

مالیات مشاغل طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم در دسته مالیات مستقیم قرار می‌گیرد. همچنین طبق تبصره این ماده، مالیات بر حقوق، نوعی مالیات تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات‌های تکلیفی دسته‌ای از مالیات‌ها هستند که شناسایی، محاسبه و پرداخت آنها برعهده کارفرماست. به این ترتیب کارکنان هیچ وظیفه‌ای در قبال تعیین میزان آن ندارند. معمولا شرکت‌ها و سازمان‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی که در این زمینه طراحی شده‌اند، اقدام به محاسبه مالیات بر حقوق می‌کنند.

مالیات مشاغل؛ بررسی مفهوم درآمد مشاغل

به هر نوع درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال کسب می‌کند، درآمد آن شخص گفته می‌شود. این نوع درآمدها باتوجه به قانون مالیات‌های مستقیم، محاسبه و از درآمد شخص کسر می‌شود. طبق تبصره ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد ناشی از مضاربه و درآمد شرکت‌های مدنی هم مشمول این نوع مالیات خواهد بود.

درآمدی که مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای ایرانی و خارجی هم بدست می‌آورند، مشمول مالیات مشاغل می‌شود و باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی موظف به ثبت قرارداد در سازمان لیگ و ارائه گزارش آن به مالیات هستند. اشتغال و کسب درآمد ورزشکاران و مربیان حرفه‌ای هم طبق قانون شامل مالیات بر مشاغل می‌شود.

به طور کلی هر شخصی در هر فعالیت و کسب و کاری که درآمد کسب می‌کند، مشمول مالیات می‌شود. فرقی نمی‌کند که شخص در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت و کسب درآمد است. مالیات بر مشاغل در یک دوره یک ساله محاسبه و پرداخت می‌شود.

آشنایی با قوانین دقیق مالیات مشاغل به شما کمک می‌کند که به سادگی از جریمه‌های مالی که عدم پرداخت این نوع مالیات به دنبال دارد، پیشگیری کنید. برای آگاهی دقیق‌تر از این قوانین، پیشنهاد می کنیم مطالبی که در ادامه مطرح می‌شوند را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

نظرات

نظری جهت نمایش وجود ندارد، اولین نظر را شما ثبت کنید

گذاشتن نظر