نوشته وبلاگ

مالیات های مستقیم و غیر مستقیم

مالیات چیست؟

مالیات از جمله مباحثی است که تمام آحاد یک جامعه به نوعی با آن درگیر می باشند.  با ایین حال، معمولا افراد، مدیران کسب و کارها، مدیران مالی، حسابداران، حسابرسان، صاحبان مشاغل متنوع بیشتر با آن روبه رو هستند. اما مالیات طبقه بندی ها و انواع مختلفی دارد و مودبان مالیاتی نیز بر حسب نوع فعالیت و همچنین حقوقی یا حقیقی بودن آنها، تکالیف مشخصی را در مورد انواع مالیات بر عهده  دارند.

از دیرباز تاکنون مالیات یکی از مهم ترین و چالشی ترین نقاط رابطه حاکمان و مردم عادی بوده است. شاید بتوان ادعا کرد که مالیات مهم ترین دستاورد مالی بشر برای پیشبرد تمدن بوده است. با تمام اینها همچنان بسیاری از مردم و حتی برخی متفکران با مالیات مخالف هستند. در این مقاله با شما درباره مالیات صحبت خواهیم کرد و ضمن بیان تعریف مالیات و فلسفه مالیات و برشمردن مالیات و انواع آن، به شما خواهیم گفت که مالیات چیست.

در تمام دنیا بحث مالیات وجود دارد و یکی از کلیدی ترین مباحث اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود. اما در هر کشوری حتما یک سلسله قوانین و اسناد بالادستی در مورد آن وجود دارد. در واقع بحث الزام و ملزم بودن دولت به دریافت مالیات برای اداره کشور در اینجا بسیار اهمیت دارد و برای این کار حتما یک سری قوانین و مقررات وجود دارد.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

ممکن است هنگامی که پس از خرید وسیله ای فاکتور قیمت را چک می کنید با عبارت مالیات بر ارزش افزوده برخورد کرده باشید. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیاتت می باشد که بر پایه میزان مصارف اخذ می شود. مالیات بر ارزش افزوده یا به اختصار VAT در هر مرحله از زنجیره تولید و افزوده شدن ارزش، وضع می شود. مقدار مالیات بر ارزش افزوذه ای که مصرف کننده می پردازد، بستگی به هزینه محصول دارد. مالیات بر ارزش افزوده از انواع مالیات غیر مستقیم می باشد. بیش از 160 کشور در سراسر دنیا از سیستم مالیاتی ارزش افزوده استفاده می کنند. این مورد بیش از همه جا در اتحادیه اروپا اوج دارد.

نظرات

نظری جهت نمایش وجود ندارد، اولین نظر را شما ثبت کنید

گذاشتن نظر